Labels

Thursday, December 16, 2010

5 Salah Tafsir Tentang Blog

Orang bukak blog
Kita bukak blog
Puas dengar orang berfacebook
Dengar orang berblog plak
Pastu teringin nak bukak blog
Tapi tak tau ape blog sebenarnya
Ni la gejala yang ada dalam dunia blog skarang
Masalah sosial dalam blog
Hahaha
Aik aik..
Jangan terasa dulu
Tapi mungkin salah satu survey Asrol Mania
Terkena pada anda
Survey ni tak cakap kat sapa-sapa
Ini cuma survey
Jom.. Apa kata survey

Lepas perasaan
Diorang fikir blog ni untuk lepas perasaan jerk. Bila ada perasaan, baru la buat entri untuk dilepaskan. Kalo takda entri, maknanya dia takda perasaan la tu. Skali dia lepas, ada la, dia duk kutuk situ sini. Tapi sendiri takda moral. Orang macam ni hanya berpegang teguh bahawa blog adalah diari semata-mata, dia tak explore lebih-lebih pasal blog.

Menunjuk-nunjuk
Blog adalah tempat untuk menunjuk-nunjuk keburukan diri sendiri, orang lain, bermegah dengan apa yang ada dan sewaktu dengannya. Perlu ke? Dedah aurat sana-sini, masuk blog. Nak tunjuk la dia tu seksi. Itu lah kegunaan blog bagi dia. Bosanla blog macam ni, ada entri jerk, ada la tu yang dia nak buat kita jeles. Takda pape yang menarik pon dalam blog macam ni. Masuk jerk, baca entri tapi takda info atau moral.

Tempat untuk follow
Follow sume blog yang dia lawat dan tinggal pesanan kat shoutbox "saya da follow awak, awak follow la saya balik". Wakaka.. Dia ingat ni ape? Da follow orang, takyah la nak orang follow balik. Kalo kita minat blog seseorang tu, minat pada entri diorang, kita follow la. Kalo orang tak follow blog kita, maknanya entri kita belum cukup mantap la tu. So, baikilah entri kita supaya jadi menarik dan membuatkan orang nak follow kita sebab nak tahu entri menarik dari kita yang terkini.

Cari populariti
Semua entri untuk menaikkan diri sendiri. Bukan untuk berkongsi maklumat tapi untuk puji diri la, mintak simpati la, tunjuk kesian la.. Macam-macam hal. Dalam dunia sebenar, dia ni susah nak dapat perhatian. So, semua entri dia adalah untuk menaikkan populariti. Contoh? Mudah saja, dia buat entri pasal kelebihan dia, pastu dia komen banyak-banyak kat page orang supaya orang datang page dia dan komen kat entri dia dengan puji memuji dia. Mudah kan? Entri dia? takda pon yang boleh bagi manfaat.

Nak up trafik smata-mata
Masuk ntah blog sapa-sapa, pastu komen merapu walaupun tak berkaitan dan tinggalkan pesanan "Sila la klik sini". Sebab dia nak orang datang blog dia. Dia palk, kalo orang tinggalkan link kat blog dia, dia akan cakap, "tak yah la, dia da datang blog aku, buat pe aku nak gi blog dia". Haha.. Orang group ni jugak jenis, entri best-best, tapi dia tak layan orang komen blog dia, asalkan orang datang sudah. Dia akan usaha cari entri yang best-best. Kesannya, takda two way interaction. Dia bagi info, orang komen bagi soalan tentang info, dia tak hirau da. Asalkan orang datang sudah.

Kesemua salah tafsir tentang blog ni
Menyebabkan ilmu tak mengalir
Sebab masing-masing syok dalam dunia blog sendiri
Dia tak fikirkan proses cycle ilmu
Harap korang semua dalam golongan blogger berjaya
Terima kasih kerana membaca Sila ke untuk info menarik

No comments:

Post a Comment