Labels

Saturday, November 10, 2012

Pakai 2 Kereta Atau Pergadai Lagi Diri Sendiri

Aku nak cerita ni kisah diri sendiri
Tak tahu nak mula dari mana
Tajuk pun tak tahu

Ni kisah kereta aku
Aku mula beli kereta bulan Feb 2011
Dah setahun lebih aku pakai
Persona

Lepas aku beli tu
Aku kenal sorang kawan
Dia sangat baik
Aku tinggal bersama dia
Sebab aku rasa kami serasi kalau banding dengan aku tinggal dengan student sebelum tu

Boleh dikatakan dia berasal dari keluarga kurang berkemampuan
Konflik keluarga
Aku cuba bawa keluarga dia bersatu
Ada anak yang boleh diharapkan

Tapi lepas beberapa lama kami berkawan
Aku pon dah tinggal bersama ibunya
Perangai kawan aku tu dah lain sikit
Tapi ada juga nampak perubahan
Aku ingat untuk beberapa tahun lagi aku boleh tolong dia dan keluarga dia hidup senang
Nak bantu la katakan

Dia nak kerja elok
Ada kenderaan sendiri
Sebelum ni kami kongsi kereta
Dia nak beli kereta
Tak lepas
Aku cuba suka-suka guna nama aku
Tak sangka bank boleh lepaskan
Atas kerjasama syarikat jual kereta

Bulan Feb 2012
Aku keluarkan Myvi

Mungkin beberapa tahun lagi dah boleh tukar nama
Fikir aku la
Kawan aku tu nak mudah
Ada kereta sendiri untuk pergi kerja katanya
Alih-alih, dah ada kereta dia makin menjadi-jadi
Kerja tetap kerja tapi macam-macam alasan
Nak tukar kerja
Dah berhenti kerja pon

Dah sebulan dia tak kerja
Asik cakap nak cari kerja
Duit kereta dia bayar juga bulanan
Aku pon dah tak tinggal dengan diorang
Aku tinggal sendiri
Dah beberapa minggu dia masih tak kerja
Cakap nak berniaga bulan puasa
Dah bulan puasa dia tak juga kerja atau berniaga

Malah dia tipu aku macam-macam
Masa tu baru aku macam terfikir
Apa dia anggap aku selama ni?
Dia cuma berlakon? Nak amik peluang pada kebendulan aku?
Sebab aku terlalu baik?

Kali ni memang aku taknak bagi muka
Masa bulan puasa
Kawan aku ofer diri nak tolong aku
Amik balik kereta tu
Sebelum amik, kami ke balai polis dulu
Tanya pendapat
Polis bagi nasihat bawa berbincang
Aku cakap, penah berbincang sebelum ni
Ingat lagi aku masuk hospital ritu?
Sebab tu la, berbincang sampai bergaduh besar
Dia tampar telinga aku sampai berlubang gegendang

Kali ni takda nak berbincang lagi
Polis pun cakap aku boleh amik sebab tu kereta aku
Bila dah amik
Kawan aku yang tolong aku tu nak beli kereta tu dengan aku
Ok
Bagus juge
Ingat boleh refinance
Tapi tak boleh lagi
Fine
Tunggu beberapa tahun lagi?
Ops.. Tak jadi..
Beberapa bulan dia pakai
Selalu ada masalah nak bayar
Janji nak buat surat la apa la
Semuanya senyap
Cakap dah buat surat agreement, aku mintak yang softcopy
Senyap je tak bagi
Baru-baru ni aku bincang dengan dia
Nak amik balik kereta tu
Dia minta aku bagi dia peluang
Lagi pun kereta tu ada tertangguh
Tu yang aku bawak berbincang
Hampir 3 bulan tertunggak tak bayar
Masuk 3 bulan, dia settlekan yang 2 bulan dulu
Masih tinggal sebulan
Aku fikir-fikir balik
Baik aku amik je la balik kereta tu
Lagi pun bukan aku amik untung pun jual kereta tu
Aku pakai nama aku
Bagi orang lain pakai
Rugi pulak

So
Better or not aku amik je balik kereta tu?
Senang
Or lagi senang aku lepaskan dulu bagi orang lain bayar bulan-bulan

Aku rasa buat masa ni
Keputusan aku, tetap amik balik kereta tu
Sebabnya,
Aku tak makan untung satu sen pon malah merugikan
Kawan aku tu macam ada problem plak nak bayar bulanan
Risau kalau jadi apa-apa

Padan muka aku sebab terlalu baik sangat
Nak tolong orang tak fikir diri sendiri susah
Ni jadi pengajaran buat aku dan orang yang baca ni
Terima kasih kerana membaca Sila ke untuk info menarik

No comments:

Post a Comment