Labels

Tuesday, March 06, 2012

Maybank Bermasalah : Penat Layan Kerenah Maybank

Dunia sekarang, bila bisnes online jerk mesti ada sebut maybank2u. Nak transfer duit ke, bayar hutang ke walaupon RM2.. Bangga sangat kat Maybank2u tu, lagi-lagi nama panjang dia Malayan Banking. Owh.. Baru aku paham.. Ni kan Malaysia... Haha..


Aku takmo cakap pasal Maybank2u. Tapi kat company dia neh. Maybank.. Aku da cukup penat turun naik tangga, kuar masuk LRT, berjalan ke hulu ke hilir berurusan ngan Maybank yang tak sudah-sudah ni. Penat sangat-sangat. Berbulan kot.

Cerita dia macam ni

Sebelum ni aku pergi la bukak akaun Maybank kat Maybank Bangsar. Diorg offer la aku untuk bukak akaun pelaburan ASB. Aku tanya, kalau aku wat loan ASB ni, tak sangkut ke aku nak wat loan lain nanti? Kereta ke, Personal loan ke.. Diorang cakap, tak sangkut pon. Ni untuk perlaburan, lain katanya. Aku percaya la. Aku wat la pelaburan RM50k. Lepas 5 6 bulan, aku apply loan kereta, memang takda masalah boleh lepas lagi. Loan kerete tu pon kat Maybank.

Oleh kerana loan kete kat Maybank, aku berhak dapat kad kredit 2card diorg tu. Aku boleh pilih nak ke tak. Aku pon nak pakai la, sebab aku 1st time pakai kete, kot-kot la leh guna untuk tong minyak or guna untuk kecemasan. Mana la tau kete rosak tengah jalan pastu aku takda duit time tu. Lepas beberapa bulan, aku silap guna kad kredit tu. Kiranya aku da berhutang ngan bank. Aku lambat bayar sampaikan kad aku kene block dan Bahagian Collection Maybank amik alih. Bila da sampai ke Collection, da kira parah la.

Aku pon wat personal loan untuk settlekan kad kredit tu. Aku wat loan personal tu kat Bank Islam. Takleh wat banyak sebab aku da wat loan RM50k untuk ASB. Bengangnyer aku, ritu cakap tak sangkut. Aku dapat wat RM13k jerk. Dah dapat loan Bank Islam tu, dalam bulan 10 2011 camtu la aku settlekan. Aku mintak la release letter ngan diorg sebab aku da bayar semua, kot-kot la ada problem nanti. Diorang (Bhgn Collection) cakap kat aku tak perlu sebab da clear. Ok, da settle kan? Aku da bayar sume tu.

Pastu dalam bulan 12 2011, aku nak apply card credit lagi. Actually aku ada wat loan ngan AEON Credit sebab beli motor RM7000. AEON Credit call aku cakap aku layak pakai kad kredit. Skali diorg call semula cakap aku dah ada kad kredit Maybank. Aku call maybank, bhgn Collection, aku suh diorg clearkan nama aku, Diorg cakap nak clearkan. Aku mintak release letter. Diorang tak hantar.

Bulan 1 2012 plak, AEON Credit bagitahu aku semula cakap Maybank Card masih ada. Aku da panas hati, aku terus call Bank Negara. Bank Negara nasihatkan aku call Maybank Collection Card tu mintak updatekan nama aku, tapi Bank Negara hanya update 3 bulan sekali even bank-bank lain update tiap-tiap hari. Sampai situ settle.

Selang beberapa minggu, aku check kat Maybank2u. Aku tengok Outstanding balance yang dulunya RM0 jadi 10sen & 9sen bagi setiap kad kredit aku. Aku call balik Maybank, diorang sendiri terkejut dan tak sepatutnya terjadi. Diorang janji nak kosongkan, pastu aku mintak release letter ngan diorang. Diorang janji nak kasi dalam masa seminggu. Sampai la sekarang aku bersabar, tak dapat-dapat pon surat tu.

Aku nak apply loan lagi ni untuk settle loan-loan lain dan hanya bayar 1 loan jerk tiap-tiap bulan. Tak perlu la aku nak bayar banyak-banyak bank lepas ni. Masih lagi sangkut sebab kad kredit Maybank tu.

Semalam aku call kat bhgn Aduan Maybank, diorg cakap nak tolong settlekan, siap amik no tepon dan emel aku. Nak update la katanya kat aku. Sampai tengahari tadi senyap jerk, sampai la aku yang call balik diorg. Baru la diorang updatekan pada aku pasal tu. Kemudian aku pergi la ke Maybank Bangsar, aku mintak release letter dari sana. Diorg berurusan ngan bhgn Collection dan bhgn Collection cakap nak antar surat dalam masa 3 hari. Kali ni boleh percaya lagi ke?

Aku usha kat tenet skang, macam ramai jugak yang tak puas hati ngan Maybank ni.. Antaranya:
Berlaku kat Terengganu. Katanya Maybank tak bagi bonus kot kat staf diorang. Tak sure la tapi ni masalah dalaman diorang.

Yang ni aku tak paham sangat.. Korang baca la sendiri bleh..? Haha..
Terima kasih kerana membaca Sila ke untuk info menarik

17 comments:

  1. yg tang transaksi ATM tu mmg betul..x tipu..sbb aku dh pki maybank lama dh..dr dlu lg time zmn2 aku bljr lg..kalo time aku dlu kalo 3 kali transaksi pertama FOC..kali ke-4 & seterusnye, maybank charge rm0.50..x ke kuali?? bank lain xde charge kut..mmg aku bengang dgn maybank psl tu dr dlu lg...ggrrrr..ce dia pikir, sume org nk / suka ke nk kuar duit skali transaksi rm1k / rm3k?? bkn sume org suka..ce maybank pikir sket..grrrrr (asal ingt je psl hal ni sure aku nk marah)

    ReplyDelete
  2. betul laa, baru baru ni aku ada apply untuk loan kereta. Maybank reject.dia kata commitment tinggi. Oklaa tapi yang tak puas hatinya diorang kira montly yg aku bayar lebih tinggi dari actual yang aku bayar. hairan tul aku....

    ReplyDelete
  3. Buat aduan kat persatuan pengguna. Habis diorang settelkan

    ReplyDelete
  4. jangan ambil aeon kredit. interest tinggi

    ReplyDelete
  5. sy bengang sampai tahap nanges da ni..acc kene block sbb xbayar kad kredit.. byr tiap2 bulan sebenarnya tp still xmemenuhi min payment. tertunggak min payment RM110O.. so td sy nk kuarkn duit tuk byr duit tambun tanah.. skali bank suh clearkn kredit card..okeh.. dieorg ckp org k.card akn kol gtau bape ptt byr n bla2... berejam tggu xde kol jgak.p tanye kt kaunter blek..skali tengok die potong terus thru akaun kte.. semua jumlah hutang...bukan baki tertunggak..means RM5k...ya Allah..sedehnya... xterkata kt dpn kaunter td.. mane plak nk cekau duit.. kalau setakat jelaskn baki tertunggak tu thn la jgak... cume carik sket wat tmbh duit nk bayar tanah.. ni 5k dlm masa 2 hari.mane nk carik weh.. sedehnyeee..boleh ke dieorg tu deducted duit kite tanpa persetujuan kite.. hanya padaMU ya Allah aku memohon..tenangkanlah hatiku..berikanlah padaku jalan penyelesaian..amin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat la kad kredit tu boleh cash advance.. lau x silap kene mintak no pin.. pastu hutang la lagi ngan kad kredit tu.. hihi.. saya ni bukan silap saya pakai kad kredit. sebenarnya tertipu ngan kawan. dia yang pakai kad kredit. nak bukak bisnes. lepas dia bukak, langsung x bayar kad kredit saya dgn maybank rm5k lebih, cimb rm5k lebih.. tu la, pcaya sgt ngan kawan baik konon. huhu.. skali, sy yg kene tanggung sume ni..

      Delete
  6. sy pon rs terainaya nih.. td kol bank blek.. mmg boleh bayar takat mane yg tertunggak..xperlu setelkn semua..tp dieorg ckp sy dah setuju.sedangkan xde persetujuan pon dr saya...mcm mane nk setuju dieorg xkol pon sy..xpe la...Allah nk uji sy kot.. sy dh xmarah n nanges2 cam td..dh reda n redha..hikhik ;) sama2la kite berwaspada ye en. asrol... hihi

    ReplyDelete
  7. Pada saya maybank tak salah kita yg serah diri dlm hal ni....jgn tuduh org lain.sebaliknya diri sendiri.Mmg di akui masalah service maybank yg makin merundum tetapi salah urus wang adalah masalah diri sendiri.
    Untuk makluman tuan kad kredit merupakan medium bayran terbaik kpd manusia yg berpendidikan dan bernafsu rendah dan bukan kepada manusia kurang pendidikan bernafsu tinggi.
    Pilihlah kad islamic bukan yg biasa kerana anda terdedah kepada riba 100%.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes saya setuju kad tu untk manusia berpendidikan, dan bernafsu rendah.. Sbnarnya kad tu sy kene tipu dgn sorg kawan. Katanya nak pinjam utk bisnes, tp lepas bukak bisnes, dia tak byr balik pnjaman tu. Mmg silap sy la kasi dia pinjam duit guna kad kredit tu. Saya dah pegang kad tu bbulan tp tak pernah pakai pon. Means, nafsu sy tak la setinggi mana nak guna kad tu.. Kad pon maybank kasi sb sy wat loan kereta. Nak ckp sy tak bpendidikan pon mmg silap la kan..

      Dalam hal ni, sy tak nak bncangkan pasal salah guna kad. Tapi sy bncangkan hal ketelusan dan kecekapan institusi maybank. So, tak perlu nak kaitkan hal salah urus wang dengan masalah maybank sb nampak sgt mcm nak lari dr topik. Biasa la.. Sapa yang tak nak salahkan diri sdiri kan.. Next time, sy akan buat entri untuk cerita sebenar kenapa semua ni berlaku. Moga jd iktibar kat semua. Teruskan menjengah blog saya.. Salam jika Anon muslim...

      Delete
  8. Memang pn mula2 kater loan asb tak sangkot kalo nak wT loan keter ke umah ke....alih2 bile aku nk tukar keter nk wat loan deme kater aku tak lepas coz loan asb tu....ada komitment katanya......hampeh mebeng ni.
    Aleh2 aku dah jual smlm loan mebeng yg 200k tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan maybank je.. ada lagi bank lain yang cakap camtu.. pastu lg best, mmber aku siap wat report ke manager dia kot..

      Delete
  9. betul.. sama la.. cis sungguh.. nk minta release letter punya la problem. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan.. kalo nak suh kita byr hutang tu, rajin dan laju la plak diorg ni buat keje..

      Delete
  10. Hurmmm. .. kdng2 mmg ada bank yg susah sikit dlm hal ni tapi kita kena rajin kejar...apa pun sebagai pengguna kita still ada hak.. dan moral of the story..jgn lah byk 2 berhutang sana sini..kelak menyusahkan diri...ikut hati mati ikut rasa binasa.

    ReplyDelete
  11. ape yg ptg sblum nk apply ape2 make sure kte ade knowledge.xpn wt survey dlu..tny pndpt kwn2 xpn org yg dh ade pnglman.bkn bank je stiap tp institusi ape pn jnis jual produk xkn gtau ape kkrangan produk atau sevice die.jd kte kne jd lbih bjak..sy pnah kje kt bank ghimau tu n byk jgk pnah trkne ngn cmpny lua.pnglman mematangkn kte..jd hrp kte sme lbih bjak dlm mmbuat kptsan lps ni ;)

    ReplyDelete
  12. ape yg ptg sblum nk apply ape2 make sure kte ade knowledge.xpn wt survey dlu..tny pndpt kwn2 xpn org yg dh ade pnglman.bkn bank je stiap tp institusi ape pn jnis jual produk xkn gtau ape kkrangan produk atau sevice die.jd kte kne jd lbih bjak..sy pnah kje kt bank ghimau tu n byk jgk pnah trkne ngn cmpny lua.pnglman mematangkn kte..jd hrp kte sme lbih bjak dlm mmbuat kptsan lps ni ;)

    ReplyDelete
  13. ape yg ptg sblum nk apply ape2 make sure kte ade knowledge.xpn wt survey dlu..tny pndpt kwn2 xpn org yg dh ade pnglman.bkn bank je stiap tp institusi ape pn jnis jual produk xkn gtau ape kkrangan produk atau sevice die.jd kte kne jd lbih bjak..sy pnah kje kt bank ghimau tu n byk jgk pnah trkne ngn cmpny lua.pnglman mematangkn kte..jd hrp kte sme lbih bjak dlm mmbuat kptsan lps ni ;)

    ReplyDelete