Labels

Monday, January 14, 2013

Buat Rumah Guinea Pigs Sentiasa Bersih


Cerita pasal anak-anak je hari ni. Nak hilangkan masalah. Haha..

Pasal Guinea Pigs (GP) aku ni.. Satu hal jugak.. Makan banyak, pee poo mestilah banyak. Lepas tu mulut banyak.. Asik nak mencicit jerk kijenyer kalo ada orang. Dah la aku duk kondo 4 tingkat. Dalam hutan plak tu. Bunyi bergema jerk rasa. Hahaha..Aku letak kat beranda tingkat 4. Mulanya aku letak camni..


Kat bawah tu aku lapik paper.. So, senang GP aku nak makan or sepahkan. Tapi yang susannya, aku nak basuh tray bawah sangkar dia tuh. Aku kene alihkan bata tu pastu baru leh bersihkan. Tak masuk lagi pee poo yang bersepah kat bawah tu. Susah aku nak basuh sebab tersangkut kat besi sangkar.

Semalam aku pikir punya pikir, aku buat macam ni dulu. Slow-slow pikir yang terbaik nanti sebab aku taknak mereka berdua ni terkurung je. Nak jugak mereka ni bebas turun naik dan keluar masuk.


Kat bawah tu aku tak letak apa-apa sebab senang nak cucur air bagi pee poo masuk dalam lubang terus. Botol tu aku beli alat yang boleh letak botol besar terus, senang.. Aku tak payah kerap isi air. Balik kerja nak kena handle SG aku lagi. Ni bertambah plak Hamster yang baru beli semalam. Nasib Hamster tak teruk sangat kene jaga. tak macam GP ni. Penat tau. Hahaha...

Aih.. Tak baik mengeluh sal mereka ni. Mereka tak bersalah pon kan? Sayang tau kat mereka ni.

Pagi tadi aku hidang makanan spesel lagi..



Aku beli bekas baru untuk mereka di semalam. Tak besar sangat, tak ringan sangat. Sebelum ni aku letak lam bekas besar. Siap masuk dalam bekas kot. Geramnyer aku.. Pastu sepah-sepahkan makanan dalam bekas. Kadang-kadang dia pijak tepi bekas, abes bertabur makanan. Beli yang berat ni ok sikit.
Terima kasih kerana membaca Sila ke untuk info menarik

2 comments:

  1. comel nyer gambar atas skali tu. nmpk cm rumah kampung ;D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah.. Tapi susah nak basuh dia nyer pee poo.. huhu..

      Delete