Labels

Sunday, September 19, 2010

Diaspora vs Facebook | Umat Islam Perlu Elak

Sekarang facebook da menguasai ranking laman sosial yang ada mengatasi My Space, Twitter, Hi5 dan sebagainya. Kalo dulu Malaysia ada buat laman sosial sendiri Laman Sosial MyFriends2U.com .


Namun baru² ni, muncul pulak Diaspora yang di jangka mengatasi Facebook. Bila aku dengar jerk dari corong radio tentang Diaspora yang bakal menyaingi Facebook. Aku cuba la bukak dengan tujuan mengkaji laman sosial yang baru tu.

Screen Shot Diaspora
Nama dia macam menarik, DIASPORA. Tergerak di hati aku nak tau lebih dalam apa makna sebenar Diaspora ni. Alangkah terkejutnya aku bila maksud yang aku jumpa berkata macam ni..

  1. The dispersion of Jews outside of Israel from the sixth century B.C., when they were exiled to Babylonia, until the present time.
  2. often diaspora The body of Jews or Jewish communities outside Palestine or modern Israel.
  3. diaspora
    • A dispersion of a people from their original homeland.
    • The community formed by such a people: "the glutinous dish known throughout the [West African] diaspora as ... fufu" (Jonell Nash).
  4. diaspora A dispersion of an originally homogeneous entity, such as a language or culture: "the diaspora of English into several mutually incomprehensible languages" (Randolph Quirk).
http://www.answers.com/topic/diaspora
Maksudnya..

  1. Penyerakan orang Yahudi di luar Israel dari abad keenam BC, apabila mereka dibuang negeri ke Babylonia, sampai sekarang.
  2. biasanya diaspora adalah Badan Orang Yahudi atau komuniti Yahudi di luar Palestin atau Israel moden.
  3. diaspora
    • Penyebaran satu bangsa dari tanah air asal mereka.
    • Komuniti dibentuk oleh rakyat: "hidangan berkanji diketahui sepanjang [Orang Afrika Barat] diaspora sebagai ... fufu" (Jonell Nash).
  4. diaspora adalah penyerakan entiti yang pada asalnya homogen, seperti satu bahasa atau budaya: "diaspora(penyebaran) Inggeris ke dalam beberapa bahasa-bahasa yang saling tidak dapat difahami" (Randolph Quirk).
http://www.answers.com/topic/diaspora
Menyedari maksud tersebut, apa tindakan kita? Aku tak mintak korang buat demonstrasi atau rusuhan, aku nak korang berfikir samada perlu ke tak korang bukak akaun yang terang² namanya bermaksud "Penyerakan Yahudi".

Impak Facebook
Facebook saja sudah cukup menyesatkan kita. Tapi sedarkah kita? Buktinya..
  1. Kita amik gambar dengan bukan muhrim lepas tu publish kat Facebook (berbangga ke kita bermaksiat dan melanggar hukum Allah?) 
  2. Letak gambar tak tutup aurat, berlipat ganda dosa kita tanggung, daripada hanya orang sekeliling saja yang lihat (aurat seperti dedah rambut bagi perempuan) sehingga satu dunia boleh lihat.
  3. Kita lebih lantang bersuara, fitnah-menfitnah, kutuk-mengutuk.. baik kepada ustaz atau pemimpin kita sendiri.
  4. Tak baik membuka pekung di dada, tapi kita lebih mudah menceritakan aib kita dalam Wall Facebook.
    Terima kasih kerana membaca Sila ke untuk info menarik

    No comments:

    Post a Comment