Labels

Showing posts with label Pets. Show all posts
Showing posts with label Pets. Show all posts

Wednesday, April 24, 2013

Suprise Banyak Kali Katanya


Salam..

Alhamdulillah.. Syukur Pada Allah..

Malam tadi dapat berita gaji naik. Ingatkan naik la dalam RM50 ke kan.. Tapi lebih dari tu.

Bangun pagi, aku baca la release letter sal bonus, agak memberangsangkan jugak. Sebab tahun lepas aku ada apply cuti tak bergaji untuk pergi umrah. Aku apply banyak hari, HR pesan jangan amik banyak sangat, nanti bonus dia tolak hari kerja. Tapi ingatkan banyak la dia tolak, rupanya takda la beza sangat pun. Bonus pon bakal dapat esok atau lusa..

Macam biasa nak pergi kerja tadi, aku bukak pintu beranda, nak kasi anak2 makan. Skali aku tengok, si Momok aku dah melahirkan anak. Wow.. Terkejut aku dibuatnya. Tetiba ada GP kecik lam cage.


Pastu aku tinggal pi opis.. Balik ada lagi lam sangkar.. Sejuk hati kan.. Bela sampai beranak..

Malam ni, aku tengok dah xda anak dia.. Rupa-rupanya jatuh lam lubang air hujan. Berendam dalam tu. Hope dia xda pape la.. Aku dah basuh dia ngan air suam. Anginkan dengan Hair Dryer..




Siap kene mandi dah.. Ngan air suam.. Pastu masukkan dalam bakul baju aku.. Skali mak dia si Momok. Haha..


Sonoknya layan budak-budak ni.. Hihi..

Wednesday, February 13, 2013

Kangkung Untuk Momok & Kum Kum

Nak cerita pasal aku punya Momok & Kum Kum plak. 2 ekor Guinea Pigs aku ni. Tak besar-besar. Makan banyak. Pee poo pon banyak. Haha.. Aku dah bape kali moderate dia punya cage. Nak kasi senang cuci dan taknak kasi diorang kotor.

Masalah utama aku bila kasi Timothy Hay kat diorang. Batang memang la tak makan. Pandai plak diorang ni kais batang tu letak setempat dan buang. Abes masuk dalam corong saluran air. Tersumbat la. Sebab aku main jirus je air bawah cage tu. Malas nak sapu dulu.

Si Momok
Minggu lepas aku korek tau. Penuh taik ngan batang lalang tu. Aku plan taknak kasi da diorg makan hay tu. Tetiba kawan aku ada whatsapp aku. Tanya perkembangan aku punya GP ni. Dia cakap, dia suh bapak dia jaga, dah gemuk da. Tapi dia punya lambat besar. Sama la aku punya ni. Dia cakap, bapak dia kasi makan kangkung. Terkejut aku dengar. Boleh makan erk kangkung. Senang la camni. Aku boleh tanam kangkung. Hahaha..
Si Kum Kum
Lepas dapat fakta tu. Aku beli la kangkung. Siap dengan bayam skali. Aku potong separuh. Akar aku tanam. Aku try kasi GP aku makan. Mak ai, berselera plak tengok diorang makan. Tapi tak habis. Aku letak sikit je. Di pijak-pijak plak kangkung tu. Sampai melekat kat lantai. Da la baru modify.



Aku siap tebuk tong air jadikan tapak tanam kangkung. Pasu untuk tanam bayam. Entah hidup entah tak. Haha..


Ini aku letak dalam toilet belakang dulu. Bagi redup. So, aku tak paksa akar kerja keras untuk serap air. Aku guna tanah terus untuk tanam. Letak dalam air, sekejap boleh la hidup. Lama-lama mati la. Lagi pon kene fikir jugak kalau letak dalam air, nyamuk mudah membiak.

Lagi berita baik. Pagi tadi sebelum aku pergi kerja, aku letak la kangkung sikit. Balik kerja, habis kangkung tu. Dia makan dengan batang-batang skaligus. Senang kije, tak payah aku kutip batang yang tak habis. Hihi..

Ada Tanda Suggies Dah Jinak Sikit

Salam..

Aku nak update sikit apa jadi dengan suggies aku ni. Sebelum ni aku letak asing-asing dalam sangkar. Letak kat luar. Lepas tu aku selalu kasi baju aku yang dah kene peluh aku. Aku just letak je, aku kurang masa nak bagi kasih sayang kat mereka ni. Tapi sejak seminggu dua ni dah tak berbunyi (crabbing) sangat dah.

Weekend lepas, aku satukan dalam satu sangkar. Aku bawa masuk semula dalam rumah. Aku kasi makan, slow je datang kat jari aku. Aku bagi dari luar sangkar la. Tak berani lagi nak hulur tangan. Diorng ni baik je. Amik makanan dengan perlahan. Ada siap hulur tangan nak pegang jari aku. Aku tak rasa tajam. So, aku yakin sikit la kat jari diorang. Sebelum ni aku cam takot kene jari diorang, kot sakit. Ni kalau tak menggigit tak apa la.


Bila tengok muka diorg, aku jadi sejuk hati. Seronok. Tenang. Means, aku betul-betul sayang diorang ni. Sangat-sangat kot. Beli tak mahal mana. Tapi yang mahalnya, bila daripada garang, dah jadi baik.

Tapi kan, bila aku mandi, lepas mandi aku jenguk diorang, nak kasi yogurt drop. Diorang dah mula crabbing tapi sekejap je. Tak lama. Kasi makan pon taknak. Dia duk hidu jari aku. Bau lain da kot. Pendek kata, aku kene slalu rapat dengan diorang bila lepas mandi.

Memang ada orang cakap, bawak selalu bersama. Tapi aku ni kan bukan selalu kat rumah. Opis plak sejuk nak bawak diorang pon. Aku malas nak gerak sana sini nak bawak sekali.


Tuesday, January 15, 2013

Moja Si Suggies Comel Ku Sayang, Cepat La Jinak


Lalala...

Aku dah macam takda modal nak cakap kat blog. Tapi ok la dari aku duk mengumpat sal orang yang tak kenang budi kan. Habuk pon tarak kebaikan apa..

Ni aku nak citer. Kan aku ada 2 ekor suggies. Sekor nama Reko, sekor lagi nama Moja. Si reko yang garang tu memang susah nak cakap apa la. Aku dah pindahkan si Moja duk sangkar asing.


Nampak tak kemanjaan Moja tu. Aku taruk baju aku yang dah masam dalam tu. Haha.. Masam ke sayang? Tak kot. Bagi dia hidu bau aku. Dia ni pon kadang-kadang garang. Tapi masa dia berdua la dengan si Reko. Lepas duk sendiri ni, si Reko dah takleh nak pengaruhi dia lagi dah untuk komplot benci aku. Masa aku amik gambar ni, aku baru lepas suapkan dia guna chop stick. Nak suap makanan guna jari memang tak lagi la. Aku sendiri yang takut. Haha..

Aku macam dah tahu kaedah mudah nak jinakkan suggies. Mereka ni kene duduk sekor diri dulu. Pastu kalau takut nak suap, dia pon takut dengan kita. Cuba guna sesuatu untuk main-main bagi dia makan. Contohnya macam aku, guna chop stick celup HPW, pastu hulur kat mulut dia. Lepas tu, dia sentiasa tunggu-tunggu kita suapkan dia lagi. Banyakkan bercakap dengan dia. Kalau nampak dia dah stabil, celup HPW tu guna jari kemudian hulur kat dia. Jangan kita palk terkejut atau berkasar dengan dia. Usap badan dia. Memang mula-mula dia terkejut dan nak pegang tangan kita. Tapi dia tak apa-apakan kita pon. Biasa la, bagi yang tak biasa dengan kuku dia, memang la takut sebab macam tajam kan..

Sebenarnya aku tak try lagi. Aku just wat hipotesis je. Aku nak dia biasakan dulu bau badan aku yang melekat kat baju tu. Tak perlu tergesa-gesa nak paksa dia jinak. Cuma cara tu la kene kreatif. Lain suggies lain cara. Mungkin ada suggies yang lebih tame kalau guna cara ganas. Haha..

Bila dia dah selesa, dah cam bau badan kita, dia akan lebih rasa selamat dengan kita bila kita dekati dia. Kannnn? Hipotesis awal aku. Mungkin 2 3 hari ni aku kene luang lebih masa dengan dia. Suap dia makan bermula dari chop stick sampailah aku yakin dan berani nak pakai jari.

Aku harap, cepat la suggies aku ni jinak. Aku kene selalu tukar baju dalam sangkar dia tu. Kang makin lama makin busuk, aku ni bukan selalu busuk pon. Haha.. Yer ke kawan-kawan, aku ni tak busuk selalu? Ke selalu busuk? Kalau aku selalu ada bau badan lagi ok. lagi senang suggies aku nak jinak ngan aku. haha.. Sampai aku plan nak bawak ke opis. Biar dia selalu dengan aku. Tapi atas nasihat kawan aku yang pernah bela, dia nasihatkan aku tak bawa ke opis sebab isau suggies aku kesejukan dan selsema. Dia punya suggies mati sebab selsema dan tak dapat dirawat. Kesiannya.. Nyawa kot, sayang je melayang macam tu je. At least, biarlah si Moja ni berjasa kat negara ni dulu. Hahaha..

Teringin nak si Moja ni glide kat badan aku. Tak perlu risau dia ke mana tapi akhirnya datang kat aku. Mesti seronok. Tunggu la.. Takkan selamanya aku nak bela dia dalam cage je kan. Kesian la dia.

Si Reko tu, aku minta maaf dulu erk. Kau garang sangat walau baik macam mana pon aku layan kau. Haha.. nanti kalau aku dah berani dengan si Moja, aku akan berani sikit nak tame kau Reko.. Hakhakhak..

Monday, January 14, 2013

Buat Rumah Guinea Pigs Sentiasa Bersih


Cerita pasal anak-anak je hari ni. Nak hilangkan masalah. Haha..

Pasal Guinea Pigs (GP) aku ni.. Satu hal jugak.. Makan banyak, pee poo mestilah banyak. Lepas tu mulut banyak.. Asik nak mencicit jerk kijenyer kalo ada orang. Dah la aku duk kondo 4 tingkat. Dalam hutan plak tu. Bunyi bergema jerk rasa. Hahaha..Aku letak kat beranda tingkat 4. Mulanya aku letak camni..


Kat bawah tu aku lapik paper.. So, senang GP aku nak makan or sepahkan. Tapi yang susannya, aku nak basuh tray bawah sangkar dia tuh. Aku kene alihkan bata tu pastu baru leh bersihkan. Tak masuk lagi pee poo yang bersepah kat bawah tu. Susah aku nak basuh sebab tersangkut kat besi sangkar.

Semalam aku pikir punya pikir, aku buat macam ni dulu. Slow-slow pikir yang terbaik nanti sebab aku taknak mereka berdua ni terkurung je. Nak jugak mereka ni bebas turun naik dan keluar masuk.


Kat bawah tu aku tak letak apa-apa sebab senang nak cucur air bagi pee poo masuk dalam lubang terus. Botol tu aku beli alat yang boleh letak botol besar terus, senang.. Aku tak payah kerap isi air. Balik kerja nak kena handle SG aku lagi. Ni bertambah plak Hamster yang baru beli semalam. Nasib Hamster tak teruk sangat kene jaga. tak macam GP ni. Penat tau. Hahaha...

Aih.. Tak baik mengeluh sal mereka ni. Mereka tak bersalah pon kan? Sayang tau kat mereka ni.

Pagi tadi aku hidang makanan spesel lagi..



Aku beli bekas baru untuk mereka di semalam. Tak besar sangat, tak ringan sangat. Sebelum ni aku letak lam bekas besar. Siap masuk dalam bekas kot. Geramnyer aku.. Pastu sepah-sepahkan makanan dalam bekas. Kadang-kadang dia pijak tepi bekas, abes bertabur makanan. Beli yang berat ni ok sikit.

Bela Hamster


Ish.. Ni hobi lama ni. Tersangat lama. Tapi baru bagi aku. Haha.. Sebenarnya aku tak minat nak membela Hamster. Aku lebih suka bela binatang yang boleh berinteraksi dengan kita, macam anjing, kucing, sugar glider.. Hamster ni walaupon ada orang cakap boleh jinak, tapi tak puas tau. Haha..

Aku beli Hamster ni pon sebab Sabtu ritu aku silap beli cage nak letak SG aku. Alang-alang dah ada kat rumah, aku beli je la Hamster tu. Susah nak buat pilihan nak beli yang mana. Nak yang bulat gebu tu tak da plak. So, aku amik yang jenis Roboski.

Hamster Roboski (Googled)

Hamster Roboski (Googled)

Haa.. Macam ni la.. Comel kan.. Kecik je. Kiut molek.. Sesuai sangat dengan cage tu. Harga dia ni mahal la.. Sekor RM19.. Ada yang jual RM20 sekor. Huhu.. Aku rasa lagi senang nak jaga hamster. Makan tak banyak macam Guinea Pigs aku tu. So, pee poo tak banyak la.


Seronok tengok mereka main-main dalam cage ni. Mula-mula letak tak pandai nak turun naik. yang betina tu siap terjun kalau nak turun.. Kalau nak naik plak, dia penjat dinding cage tu. Boleh rosak saluran peranakkan dia nih.. Haha.. Aku bangun pagi tadi, masing-masing dah pandai turun naik.

Seriusly, tenang je tengok ada pets kat umah. Cuma kadang-kadang tension kat Guinea Pigs tu. Mencicit je kerja.. Nak makan kot. Aku bagi makan senyap. Bila aku lari, aku datang balik, mencicit lagi tapi tengah makan.. Sesuatu sangat...

Berusaha Beranikan Diri Sendiri Dan Jinakkan Sugar Glider


Salam..

Lagi kita cakap pasal Sugar Glider (SG). Yang lepas baru je cakap-cakap pasal ketabahan aku dengan SG aku yang datang entah dari mana ni sampai aku rasa ia terlalu garang dan takut.

Yes.. Aku pon seorang yang penakut okeh. Sebab tak biasa dengan binatang exotic ni. Haha.. Mana taknya, korang tau, aku pakai sarung tangan kain, 2 lapis.. Hulur kat SG, dia gigit macam nak hancurkan kain tu. Seyes seram seh.. Kalo aku tak pakai sarung tu, mau terkopak tak aku punya isi jari?

Mulanya aku beli sangkar baru, aku nak pisahkan 2 ekor tu. Sebabnya adalah, kalau mereka berdua, memang lagi susah la aku nak berbaik-baik. Lagi-lagi jika mereka berdua, mereka lagi susah nak berlembut dengan kita. So, terpaksa pisahkan buat sementara waktu.

Oleh kerana aku dah ada sangkar yang sesuai untuk SG aku, aku dapatkan sangkar yang berbeza pulak. Sebab sekor SG aku macam baik sikit. Tak garang. So, aku just nak meyakinkan diri aku je. Nak bagi aku berani. Untuk sementara ni, aku amik yang kecik je. Aku pilih sangkar untuk Hamster.


Oh! Dah sampai rumah aku, dah godek-godek bagi kurangkan sikit benda dalam tu, baru aku perasan, Susah pulak aku nak basuh pee poo diorang nanti. Dah la aku ni penakut. OMG, tak boleh jadi ni. Aku kena carik sangkar yang sesuai. Dah la mahal aku beli ni. RM98. Tak pe la, untuk keselesaan bersama, aku nak carik yang lain. Aku dah fikir dari awal, sangkar ni untuk sementara je, aku nak beranikan diri je dengan SG, kalau dah ok, aku pindah semula, lepas tu sangkar ni letak Hamster.

Aku pergi kemas dulu kat aku punya Guinea Pig. Aku pakai semula baju yang aku guna malam tadi bagi berpeluh, aku letak dalam sangkar SG aku. Bagi dia selalu hidu bau aku. Nak kurangkan kegarangan dia. Dalam tengahari macam tu aku jumpa lagi sangkar.

Malam tu, barulah gigih nak pindahkan salah sekor SG aku. Baju yang aku letak dalam sangkar tu, aku jadi kan perangkap, aku perangkap SG aku yang baik tu. Si Moja nama nya. Then, pindah masuk dalam sangkar baru.


Tada.. beginilah jadinya. Sangkar asal kat atas tu aku letak yang garang tu. Bagi dia noty-noty dulu. Aku tutup dengan baju yang berbau jugak sebab nak bagi dia hidu bau aku dan taknak bagi dia wat hal bila nampak Moja kat bawah. Masa aku letak Moja ni, aku ada gurau-gurau, main dengan dia. Dia tak crabbing da dengan aku.Baik je, cuma macam takut-takut sikit. Aku letakkan kain supaya masih hidu bau aku. Hahaha.. Malam ni kene tukar baju lain pulak tu. Bau aku pon bukan selalau macam semalam.


Tengok... Si Moja.. Dia macam biasalah.. Tenung je aku. Tak marah pon. Aku bagi dia gula-gula buah yang aku beli. Dia slow-slow datang amik. Tak macam si Reko ni. Geram aku..


Amik kau.. Duk sekor dalam tu. Kadang-kadang dia marah kat si Moja. Berebutu tempat tido. Aishhh... Dia ni terlalu protect diri sendiri. Aku bagi makanan pon marah kat aku. Tak patut betul la. Aku dah banyak bercakap dan tak berkasar dengan dia, pon dia masih tak berubah.

Nanti malam-malam aku balik kerja, nak kene selalu ngadap mereka la. Nak bagi mereka yakin yang aku ni tak sejahat yang mereka sangka.. Hahaha.. Mula-mula bagi si Moja ni dulu jinak.

Thursday, January 10, 2013

Ketabahan Jaga Si Sugar Glider


Stop cakap pasal hutang. Stop cakap pasal masalah. Hidup ni kalau takda masalah, memang lambat matang. Hari ni, aku nak cakap pasal haiwan yang aku bela. Aku anggap macam anak sendiri dah. Aku sayang mereka sangat-sangat. Hahaha.. Kalau ada pape ke, aku ngadap diorang (orang pon orang lah). Tenang hati. Aku ada Guinea Pig dan Sugar Glider. Aku dah cerita kan sebelum ni.

Pengalaman Bersama Marmut dan Suggies

Hari ni aku nak cerita berkenaan Sugar Glider (SG) aku ni. Sebab aku ada sesi luah perasaan dengan sorang kawan baru aku. Nama dia Lukman. Sebut nama ni senang sikit aku nak bercerita nanti. Aku luang masa dengan si Lukman ni sebab aku dah low motivation nak bersama SG. Yer la, nak tunggu jinak, tak marah-marah, lama kot. Aku bukan tak sabar. Tapi takot aku dah terpesong ajaran ni.


Tu dia 2 ekor SG aku. Si Reko ni jantan.. Garang sket. Terlebih aktif. Tengok la cara dia minum air tu.. Tak macam si Moja. Takut-takut lagi.

Aku dah pening kepala pikir nak bagi jinak. Seyesly, dari kecik aku tak biasa dengan binatang. Maklumla, orang susah kan. Duduk rumah flat je. So, tak terdedah dengan binatang sangat. Haha..

Bila dah besar ni, macam nak bela binatang. Nak kongsi kasih sayang. Dah dapat ni, seronok memang seronok. Sebelum ni takda binatang dalam rumah, aku buat hal sendiri je. Bila dah ada pet, aku lebih rasa aku ni seorang yang makin bertanggungjawab. Ada teman, walaupun mereka ni haiwan, aku tetap bersembang. Mau tak gila aku kan? Haha..

Dah 3 minggu aku bela. Ada la sikit perubahan kejinakan SG aku ni. Dah kurang crabbing dengan aku. Aku dah mula fikir strategi nak jinakkan mereka.

Taruk baju yang berbau peluh kita dalam cage.
Trick ni aku dah nak buat minggu lepas. Aku pakai baju yang dah lama aku tak pakai. Seharian aku bagi berpeluh. Dah basah baju tu. Aku bukak la nak kasi mereka main, biar dapat hidu bau aku lama-lama. Aku hidu baju tu, takda bau aku pon. Bau kain yang dah tersimpan lama. Macam tak leh pakai je. Aku cakap, basuh je la dulu, minggu depan pakai lagi. Kot-kot dah ada bau badan aku kan. Tunggu weekend ni.

Bagi makan treats dengan tangan.
Omg.. Seram sikit. Lagipon aku ni jenis cepat terkejut. Spontan. Tapi sekarang dah elok sikit da. Aku dah tak terkejut sangat. Sebelum ni aku ada bela ulat.


Semalam aku bagi dia makan ulat ni. Aku bagi dari luar cage. Si Reko ni la. Sambar ulat tu sampai terputus 2. Aku tak terkejut sangat. Kira ok la. Separuh tu ada kat jari aku, lagi separuh jatuh dalam cage. Yang aku tak faham, Si Reko ni crabbing kat aku. Patutnya dia diam la sebab dia patut tahu. Aku tak alihkan tangan, aku bagi dia makanan, means aku bukak ancaman bagi dia. Binatang kan.. Bukan cam manusia yang boleh buatkan kita boleh deal dengan 2 pihak. Nanti nak try beli ulat yang dah kering la. Besar sikit ulat tu. Senang.. Aku jumpa kat Petsmore semalam.


Siang sebelum tu, aku beli Mixed Fruit Treats, just nak kasi sebagai makanan suka-suka. Bukan nak bagi mereka kenyang pon. Aku cuba kasi kat Si Moja, dia hanya hidu. Aku taknak paksa orang yang tak sudi, aku letak la tepi jaring cage tu. Bila aku takda je, si Moja amik makan. Almost berjaya la. Si Moja ni aku tengok, ada sikit kejinakan dalam diri dia.


Ni aku beli HPW. Makanan ruji sepatutnya. SG aku pulak tak berapa nak makan. Kalau aku buat pekat, lagi la tak makan. Aku buat cair sikit, elok pula makan. Tapi tak banyak la.. Kalau tinggal malam, pagi tu ada lagi separuh. Dah kering. Padahal malam aktif bermain. Selang sehari, aku tinggal la buah dalam cage tu. Risau tak dapat cukup makan pula nanti.

Dah cukup 2 strategi ni dulu aku buat. Sabar itu indah. Tabah je la nak didik mereka. Jinak tak jinak jangan jadi keutamaan sangat, yang penting kesihatan mereka lebih penting. Doa-doa lah mereka cepat jinak dengan aku. Senang nak bawak mereka keluar jenjalan sama-sama. Kesian jugak asik terperap je kat rumah.

Nasib baik ada si Lukman yang banyak bantu aku bagi semangat nak bela Sugar Glider ni. Banyak tips yang dia ajar aku. Yang paling aku ingat dan fikir yang terbaik. Letak makanan atas jari, bagi makan dengan jari. Gigit pon gigit lah. Make sure kuku dibawah. So, tak la sakit sangat kalau kene gigit. Aku nak try oneday nanti. Nak sapu gambir kat jari bagi kebas dulu. hahahahahahaha... Thanks bro..


Monday, December 31, 2012

Pengalaman Bersama Marmut dan Suggies


Nak tau? Beberapa minggu lepas aku dengan kawan-kawan study aku ada borak pasal marmut. Ada la sorang kawan ni bela marmut dari zaman study lagi. Dulu hamster, sekarang Guinea Pig. Cantik-cantik. Tapi aku tak minat sangat. Yang aku minat sangat nak bela adalah Suggies. Suggies ni nama manja untuk Sugar Glider sebenarnya. Marmut plak nama manja untuk famili Guinea Pig dan Hamster. Kot la.. Hahaha..

Lepas tu, kawan aku tetiba roger aku pasal ada orang jual murah Suggies. Biasanya sekor maunya RM300-RM350. Tapi dia cakap, kawan dia jual sepasang RM380. Deal.. Aku nak.. Tapi si Guinea Pig ni macam best jugak. Sekor dia jual murah je, kawan-kawan kan.. Sekor dalam RM80. Kalo kat kedai maunya RM200 lebih sekor. Aku nak 2 ekor, dia kasi RM120. Fuhh, giler murah rege.

Oneday, hari Isnin ke ape ritu aku pegi amik. Sugar Glider (SG) dan Guinea Pig (GP) kat rumah kawan aku ni. Malam sebelum tu aku dah shopping siap-siap cage. Dah ready untuk ahli keluarga baru aku ni.

Suggies a.k.a Sugar Glider


Ai.. Pening aku dengan 2 ekor ni. Aku tak biasa dengan pets sebenarnya. Lagi-lagi yang garang dan kuat bermain dengan perasaan. Biasanya aku bela kura-kura kecil, ikan dan pernah sekali bela kucing. Kali ni aku nak cuba bela SG. Aku memang teringin sangat sebenarnya nak bela SG ni. Minat sangat. Aku ingatkan, kalo beli baru ni, tak la garang sampai nak gigit. Masa aku amik dari rumah kawan aku ni pon, dia macam hangin dengan aku. Asik crabbing.


Macam takot dengan aku pon ada. Masa ni aku letak rumah dia kat atas, lepas tu aku tukar ke bawah sebab dia ni macam tak pandai nak masuk dalam rumah tu. Bila letak bawah, asal tengok muke aku je, dia masuk dalam rumah. Kadang-kadang sampai tak keluar.


Aku bagi makan, tak keluar. Bila aku lari jerk, tengok tv or mandi, barulah dia keluar makan. Tak lama lepas tu masuk dalam balik. Aku takda masa nak bersembang ngan dia.


Suka tengok kalau dia aktif. Yang ni nama dia Mika. Tak banyak melawan. Agak nampak macam lonely dan takut-takut. Tak terlalu crabbing.


Yang lagi sekor tu yang duduk atas bumbung nama dia Reko. Aktif. Badan dia besar sikit dari Mika. Suspek dia tu jantan. Tu dah nak masuk rumah dah lepas dia tengok aku.


Special makanan dia aku beli. Tak makan pon. Buah jugak yang dia nak. Aku tukar-tukar buah. Aku baca dalam blog, ada yang bagi yogurt. Aku try la.


Aku nak test, apa je dia makan sebenarnya. Aku cuba la campurkan semua bahan ni.


Dah macam Pavlova dah aku buat. At last, semua licin kecuali kiwi. Nak cakap masam, tak masam tapi ada la sikit masam tu. Tapi still manis. Kenapa dia tak makan? Huhu..


Akhir-akhir ni dia dah kurang makan buah. Bagi epal pon macam tak abes. Bagi buah lain pon sama. Carot lagi la. Bagi yogurt pon tak abes. Aku cuba kasi protien plak, ulat ape entah ni. Aku bagi sikit je. Ada yang cakap tak elok bagi banyak-banyak. Tapi aku dah terbeli banyak. Secawan apam polkadot tu RM1. So, aku amik la RM3. Mak ai.. Banyak sangat plak.


3 cawan ulat, banyak plak. So, aku bela la ulat-ulat ni jugak. Kawan aku cakap kasi makan roti. Nasib baik dia makan roti ni. Senang tugas aku bela ulat-ulat ni.

Untuk Reko dan Mika ni jadi jinak sikit, semalam aku keluarkan rumah dia. Aku kosongkan cage. Sebab nak kasi dia biasa tgk aku dan keadaan sekeliling. Takda kesudahan jugak dia duk dalam rumah je. Aku nak pegang pon, aihhh... Dia macam garang la. Selalu sergah aku. Macam nak terkam aku. Mana tak takotnya.

So, aku harap, sape-sape yang sudi tolong aku jinakkan 2 ekor ni, tolong la aku. Huhu..

Marmut a.k.a Guinea Pig


Yang ni 2 ekor paling mudah aku jaga. Tak mengganas pon. Aku pon tak takot. Yang sekor warna perang dan hitam tu nama dia Kum Kum. Yang hitam putih tu plak nama dia Momok.


Mula-mula aku letak camni. Baru beli biasa la. Macam kesian jugak. Lepas tu, 2 hari lepas, aku beli jaring dan batu-bata. Aku nak buat partition. Aku nak sekat pasu tu. Tapi oleh kerana batu tu sikit, dinding tu jadi rendah. Bila aku lepaskan mereka, boleh pulak si Kum Kum ni melompat bata tu. Terus sampai ke pasu rendah aku.


Tak pe, aku tinggalkan sementara aku siapkan dia punya tangga nak masuk ke sarang dia. Sebab si Momok pandai masuk sarang sendiri. Si Kum Kum ni tak pandai. Sementara aku tinggalkan dia ni, aku ingatkan dia lompat turun semula.


Di makannya anak pokok cili aku ni. Arghhh... Tension. Tak boleh jadi ni. Aku pon susun bata tu semula.


Ha.. Kan senang camtu. Luas sikit kawasan dia. Aku dah lapik paper kat bawah tu. Senang nak bersihkan nanti.

Makanan plak aku tak tau lagi masa tu. Aku beli je. Orang yang kat kedai pet tu plak tak terangkan betul-betul.


Aku beli Alfalfa Hay. Lepas baca kat tenet, tak leh bagi sangat rupanya Alfalfa ni. Tapi sesuai untuk yang below 6 month. Takpe, Momok ngan Kum Kum baru je 2 bulan lebih. Abeskan seguni ni, aku beli la plak Timothy Hay.


Pallet ni plak dia kurang makan la. Makan tapi tak banyak. Benda sedap kot taknak makan kenyang-kenyang. Hahaha..

Next time aku dah tau apa yang perlu untuk mereka ni. Sayang marmut sebab senang bela. Marmut ni jinak ke tak erk? hahaha..