Baru berbaik semula, hampir sebulan lebih kot, ni dah gaduh balik dah. Puncanya salah faham dalam mesej. Lain aku nak sampaikan, lain pulak yang sampai maksudnya.
Aku cakap, kalau dia nak keluar ngan kawan laki dia, jangan bagitahu aku. Keluar lah, tipu lah aku. Maksudnya, tipu lah nak pegi mana-mana atau keluar dengan sape-sape. Tapi jangan bagitahu aku perkara betul. Aku lebih sanggup. Tapi dari mesej dia, aku rasa dia dah faham lain. Dia fikir aku tuduh dia menipu aku. Pastu gaduh plak. Adoi.. Bila nak mesra balik hubungan ni. Ada je masalah.
Benda kecik, bagi aku kadang boleh bincang, tapi bila dah salah faham macam ni, jadi payah plak. Hurlm..
Monday, March 16, 2015
Monday, March 09, 2015
Doa Selamat / Doa Selepas Solat
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ. حَمْدًا يُوَافِيْ نِعَمَهُ وَيُكَافِئُ مَزِيْدَهُ.
يَا رَبَّنَا لَكَ الْحَمْدُ كَمَا يَنْبَغِيْ لِجَلاَلِ وَجْهِكَ الْكَرِيْمِ وَعَظِيْمِ سُلْطَانِكَ
Alhamdulillahirabbil ‘alamin, Hamdan yuwafi ni’amahu wa yukafi u mazidah ya rabbana lakal hamdu kama yanbaghi lijalali wajhikal karimi wa’adzimi sulthanika
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam, kepujian yang sesuai mensyukuri nikmat-Nya, dan memohonkan kelebihan-Nya, ya Tuhan kami bagi-Mu segala puji, yang selayaknya dengan kebesaran-Mu dan kekuasaan-Mu, kesejahteraan dan keleselamatan atas junjungan kami Nabi Muhammad
atas segala keluarga dan sahabat seluruhnya.
اَللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ سَلاَمَةً فِى الدِّيْنِ وَعَافِيَةً فِى الْجَسَدِ وَزِيَادَةً فِى الْعِلْمِ
وَبَرَكَةً فِى الرِّزْقِ وَتَوْبَةً قَبْلَ الْمَوْتِ وَرَحْمَةً عِنْدَ الْمَوْتِ وَمَغْفِرَةً بَعْدَ الْمَوْتِ
Allahumma Inna nas’aluka salamatan fiddin, wa’ afiyatan fil jasadi wa ziyadatan fil ‘ilmi, wabarakatan firrizqi, wa taubatan qablal maut, wa rahmatan ‘indal maut, wa maghfiratan ba’dal maut.
Ya Allah, kami mohon kepada-Mu keselamatan agama, kesihatan jasmani, bertambah ilmu dan berkatkan rezeki, dapat bertaubat sebelum mati, mendapat rahmat ketika mati dan memperoleh keampunan setelah mati .
اَللَّهُمَّ هَوِّنْ عَلَيْنَا فِي سَكَرَةِ الْمَوْتِ وَالنَّجَاةَ مِنَ النَّارِ وَالْعَفْوَ عِنْدَ الْحِسَابِ
Allahumma hawwin ‘alaina fi sakaratil maut wannajata minannari wal ‘afwa ‘indalhisab
Ya Allah, mudahkanlah ketika ada golombang sakaratulmaut dan lepaskanlah dari api neraka dan mendapat kemaafan ketika dihisab.
رَبَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوْبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ
Rabbana Laa Tuzig Qulubana Ba'da Idz Hadaitana min ladunka rahmatan Innaka Antal Wahhabu.
Ya Allah, janganlah digoncangkan hati kami setelah mendapat petunjuk, berilah kami rahmat, engkaulah Maha Pemberi .
رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِيْنَ إِمَامًا
Rabbana Hab Lana Min Azwajina Wadzurriyatina Qurrata A'yunin Waj'alna Lil muttaqina Imaman
Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami) dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa.
رَبَّنَا ظَلَّمْنَا أَنْفُسَنَا فَإِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُوْنَنَّ مِنَ الْخَاسِرِيْنَ
Rabbana Dzallamna Anfusana Fainlam Taghfirlana Watarhamna Lanakunanna Minal Khasirina
Ya Allah, sesungguhnya kami telah menzalimi diri kami sendiri. Jika tidak Engkau ampuni dan memberi rahmat kepada kami, nescaya kami termasuk orang-orang yang rugi.
رَبَّنَا آتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
Rabbana Atina Fiddunya hasanatan wa fil akhirati hasanatan waqina adzabannari
Ya Allah berilah kami kebajikan didunia dan diakhirat, peliharalah kami dari seksa api neraka .
Sumber: Halaqah.net
يَا رَبَّنَا لَكَ الْحَمْدُ كَمَا يَنْبَغِيْ لِجَلاَلِ وَجْهِكَ الْكَرِيْمِ وَعَظِيْمِ سُلْطَانِكَ
Alhamdulillahirabbil ‘alamin, Hamdan yuwafi ni’amahu wa yukafi u mazidah ya rabbana lakal hamdu kama yanbaghi lijalali wajhikal karimi wa’adzimi sulthanika
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam, kepujian yang sesuai mensyukuri nikmat-Nya, dan memohonkan kelebihan-Nya, ya Tuhan kami bagi-Mu segala puji, yang selayaknya dengan kebesaran-Mu dan kekuasaan-Mu, kesejahteraan dan keleselamatan atas junjungan kami Nabi Muhammad
atas segala keluarga dan sahabat seluruhnya.اَللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ سَلاَمَةً فِى الدِّيْنِ وَعَافِيَةً فِى الْجَسَدِ وَزِيَادَةً فِى الْعِلْمِ
وَبَرَكَةً فِى الرِّزْقِ وَتَوْبَةً قَبْلَ الْمَوْتِ وَرَحْمَةً عِنْدَ الْمَوْتِ وَمَغْفِرَةً بَعْدَ الْمَوْتِ
Allahumma Inna nas’aluka salamatan fiddin, wa’ afiyatan fil jasadi wa ziyadatan fil ‘ilmi, wabarakatan firrizqi, wa taubatan qablal maut, wa rahmatan ‘indal maut, wa maghfiratan ba’dal maut.
Ya Allah, kami mohon kepada-Mu keselamatan agama, kesihatan jasmani, bertambah ilmu dan berkatkan rezeki, dapat bertaubat sebelum mati, mendapat rahmat ketika mati dan memperoleh keampunan setelah mati .
اَللَّهُمَّ هَوِّنْ عَلَيْنَا فِي سَكَرَةِ الْمَوْتِ وَالنَّجَاةَ مِنَ النَّارِ وَالْعَفْوَ عِنْدَ الْحِسَابِ
Allahumma hawwin ‘alaina fi sakaratil maut wannajata minannari wal ‘afwa ‘indalhisab
Ya Allah, mudahkanlah ketika ada golombang sakaratulmaut dan lepaskanlah dari api neraka dan mendapat kemaafan ketika dihisab.
رَبَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوْبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ
Rabbana Laa Tuzig Qulubana Ba'da Idz Hadaitana min ladunka rahmatan Innaka Antal Wahhabu.
Ya Allah, janganlah digoncangkan hati kami setelah mendapat petunjuk, berilah kami rahmat, engkaulah Maha Pemberi .
رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِيْنَ إِمَامًا
Rabbana Hab Lana Min Azwajina Wadzurriyatina Qurrata A'yunin Waj'alna Lil muttaqina Imaman
Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami) dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa.
رَبَّنَا ظَلَّمْنَا أَنْفُسَنَا فَإِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُوْنَنَّ مِنَ الْخَاسِرِيْنَ
Rabbana Dzallamna Anfusana Fainlam Taghfirlana Watarhamna Lanakunanna Minal Khasirina
Ya Allah, sesungguhnya kami telah menzalimi diri kami sendiri. Jika tidak Engkau ampuni dan memberi rahmat kepada kami, nescaya kami termasuk orang-orang yang rugi.
رَبَّنَا آتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
Rabbana Atina Fiddunya hasanatan wa fil akhirati hasanatan waqina adzabannari
Ya Allah berilah kami kebajikan didunia dan diakhirat, peliharalah kami dari seksa api neraka .
Sumber: Halaqah.net
Wednesday, February 25, 2015
Kalau itu Takdir dari-Nya
Salam,
Hari ni macam mimpi, belum lagi aku lelapkan mata, apa yang berlaku sepanjang hari ni macam tak masuk akal. Dalam kegembiraan, dapat berita yang sangat mengejutkan.
Seseorang yang aku kenal kongsi berita menghidap masalah kesihatan yang sangat teruk. Aku nampak tenang pada mulanya. Bila dia cerita perasaan dia, apa yang dia tempuh semasa dia berdiam diri dari aku, aku jadi sangat terharu dan sangat-sangat menyentuh perasaan aku.
Balik rumah, aku terfikir balik apa yang diceritakannya. Aku sendiri macam tak mampu nak terima kenyataan. Perasaan dia, sedih dia, susah dia. Dia tak bersalah tapi kita tak boleh cakap ini hukuman Tuhan. Allah sebaik-baik perancang.
Aku terbayang saat dia terima keputusan tu, MasyaAllah. Macam mana lah aku yang berada kat tempat dia. Fikirkan masa depan, apa jadi dengan masa depan. Kesakitan masa depan. Menghadapi kematian. Aku... Mungkin akan lalui perkara sama kalau ....... . Tunggulah keputusan aku pula esok..
Aku harap semuanya baik-baik saja. Bebas. Moga Allah menghindarkannya dari aku. Walaupun tipis, aku masih berharap.
Friday, January 30, 2015
Grab Xiaomi Redmi Note 4G LTE
Salam,
Sejak beberapa bulan ni phone (Padfone 2) aku makin menjadi-jadi rosaknya. Kalau sebelum ni line phone kadang-kadang slow dan terputus tiba-tiba, masuk lift tiada line (sepatutnya ada line guna phone lain), bateri drain boleh sabar lagi lah.
Kat office bukan selalu aku cakap phone dalam lift. Lepas tu kat workstation aku ada pengecas, so, aku cas je selama aku duk kat office.
Tapi paling sakit hati bila orang call, diorang dan aku tak dapat dengar apa-apa pun. Lepas restart baru lah ok. Larat ke asik nak restart?
Baru-baru ni Lazada ada buat promosi Red ape entah. Tambah plak Lazada bagi diskaun RM25 kat staf TM. Lepas aku usha and review, malas nak amik tepon mahal-mahal yang boleh pakai setahun je. Aku nak try tepon murah-murah plak tapi spec yang mantap. Aku grab la satu Xiaomi Redmi Note 4G LTE.
Dari segi perisian tu tak la sehebat kebanyakkan android iaitu boleh pergi ke menu storage (Xiaomi hanya ada desktop) so, apa-apa klik kat shortcut desktop tu je. Tapi apa yang aku berminat dia punya processor dan ram. Janji dapat main game dan mesej tanpa lag atau sangkut-sangkut.
Sebelum beli aku check bila boleh dapat, katanya Rabu depan, means seminggu lebih jugak sebab KL kan cuti 2hb Feb. Aku beli Selasa lepas. Then aku beli, petang tu dapat mesej cakap dah fully shipped. Pantas jugak. Then, lepas 2 hari terus dapat semalam. Bagus juga service macam tu.
Sejak beberapa bulan ni phone (Padfone 2) aku makin menjadi-jadi rosaknya. Kalau sebelum ni line phone kadang-kadang slow dan terputus tiba-tiba, masuk lift tiada line (sepatutnya ada line guna phone lain), bateri drain boleh sabar lagi lah.
Kat office bukan selalu aku cakap phone dalam lift. Lepas tu kat workstation aku ada pengecas, so, aku cas je selama aku duk kat office.
Tapi paling sakit hati bila orang call, diorang dan aku tak dapat dengar apa-apa pun. Lepas restart baru lah ok. Larat ke asik nak restart?
Baru-baru ni Lazada ada buat promosi Red ape entah. Tambah plak Lazada bagi diskaun RM25 kat staf TM. Lepas aku usha and review, malas nak amik tepon mahal-mahal yang boleh pakai setahun je. Aku nak try tepon murah-murah plak tapi spec yang mantap. Aku grab la satu Xiaomi Redmi Note 4G LTE.
Dari segi perisian tu tak la sehebat kebanyakkan android iaitu boleh pergi ke menu storage (Xiaomi hanya ada desktop) so, apa-apa klik kat shortcut desktop tu je. Tapi apa yang aku berminat dia punya processor dan ram. Janji dapat main game dan mesej tanpa lag atau sangkut-sangkut.
Sebelum beli aku check bila boleh dapat, katanya Rabu depan, means seminggu lebih jugak sebab KL kan cuti 2hb Feb. Aku beli Selasa lepas. Then aku beli, petang tu dapat mesej cakap dah fully shipped. Pantas jugak. Then, lepas 2 hari terus dapat semalam. Bagus juga service macam tu.
Konfius Pelan BB Social Celcom
Salam,
Aku nak kongsi sikit apa yang terjadi kat aku ni. Hari tu aku ada subscribe pelan BB Social Daily dari Celcom. Katanya,
Kalau baca yang BlackBerry Social tu RM1/hari dengan access ke media sosial seperti Facebook, Twitter tanpa had. Kat sini dia tak bagitahu speed atau quota yang tanpa had tu. Aku pun subscribe lah dengan anggapan ianya quota.
Sebelum tu aku check baki sebelum nya RM17.87. Then lepas subscribe, jadi RM16.87
Lepas aku duk whatsapp dan facebook kejap-kejap, aku dapat mesej cakap aku dah hampir RM10 sehari. Aku pun check baki.. Nahhhhh..
Aku pelik jugak. Bila aku whatsapp saja, tanpa facebook, sebab aku ingatkan whatsapp akan free lah. Then aku dapat mesej percuma 22MB sebab aku dah melebihi RM10. Perghhhh.. Bila aku check balik, nahhhh lagiiiii.. Pe hallll?
Bek aku subscribe mingguan advance je RM8 seminggu. Sengal lah.. Camtu jerk curi duit customer. Sib bek line ko lebih baik, kalau tak, aku dah tukar provider biollll..
Aku nak kongsi sikit apa yang terjadi kat aku ni. Hari tu aku ada subscribe pelan BB Social Daily dari Celcom. Katanya,
Kalau baca yang BlackBerry Social tu RM1/hari dengan access ke media sosial seperti Facebook, Twitter tanpa had. Kat sini dia tak bagitahu speed atau quota yang tanpa had tu. Aku pun subscribe lah dengan anggapan ianya quota.
Sebelum tu aku check baki sebelum nya RM17.87. Then lepas subscribe, jadi RM16.87
Lepas aku duk whatsapp dan facebook kejap-kejap, aku dapat mesej cakap aku dah hampir RM10 sehari. Aku pun check baki.. Nahhhhh..
Aku pelik jugak. Bila aku whatsapp saja, tanpa facebook, sebab aku ingatkan whatsapp akan free lah. Then aku dapat mesej percuma 22MB sebab aku dah melebihi RM10. Perghhhh.. Bila aku check balik, nahhhh lagiiiii.. Pe hallll?
Bek aku subscribe mingguan advance je RM8 seminggu. Sengal lah.. Camtu jerk curi duit customer. Sib bek line ko lebih baik, kalau tak, aku dah tukar provider biollll..
Sunday, January 18, 2015
Berdiam Itu Takda La Baik Sangat
Salam,
Ada kesempatan ni aku nak luah la sikit. Kali ni bab DIAM ITU LEBIH BAIK.. Memang baik daripada duk mengata orang entah pape. Tapi aku nak cerita, kalau aku diam je, makan hati sendiri, tak baik untuk aku.
Nak cerita sikit, minggu lepas aku ada sentap dengan sorang kawan ni..
Dulu
Aku pernah la terkutuk dia, bukan niat nak kutuk direct, aku cuma cerita pasal orang lain supaya dia ambil IKTIBAR dari cerita aku. Secara tak sengaja, dia pandang aku terlalu puji orang lain dan membezakan kekurangan dia dan orang lain. Dia pula asyik merendah diri, kekurangan diri. Silap cara aku lah tegur dia.
Kini
Kami dah gaduh baik, gaduh baik.. Gaduh tu sebab teguran aku tu lah. Kemudian masing-masing berdiam diri. Amik masa dan buat hal masing-masing. Dah berbulan senyap, dia contact aku. Kami berbaiklah, lupa hal lama. Biasalah laki kan, kalo gaduh macam mana pun, bila berbaik, takda nak ungkit-ungkit dah.
Kalau dulu kitorang kerap lepak sama, kini tak dah. Lepas tu aku nampak gambar-gambar FB dia lepak dengan kawan-kawan opis dia kat Morib ke mana entah. Enjoy hapie-hapie kat pantai, main game. Aku tumpang gembiralah sebab sebelum ni dia macam susah nak enjoy sebab selalu keluar dengan aku. Tak pergi mana, tak enjoy macam tu.
Tengahari
Aku LIKE picture dia bebanyak.. Tanda aku suka tengok dia enjoy macam tu. Dalam hati aku, bagus lah, untung dia ada ramai kawan. Dia patut bersyukur. Dalam hati lah cakap.
Malam
Aku bukak FB, aku tengok status dia update pada petang, lepas aku duk like-like picture dia.
Walaupun dia tak tuju kat aku tapi key point dia
Kalau dia tuju kat seseorang, dia tak sepatutnya cakap GENERAL.. Dia patut guna perkataan/ayat yang menjurus maksud SPECIFIC PERSON. Contohnya:
Ada kesempatan ni aku nak luah la sikit. Kali ni bab DIAM ITU LEBIH BAIK.. Memang baik daripada duk mengata orang entah pape. Tapi aku nak cerita, kalau aku diam je, makan hati sendiri, tak baik untuk aku.
Nak cerita sikit, minggu lepas aku ada sentap dengan sorang kawan ni..
Dulu
Aku pernah la terkutuk dia, bukan niat nak kutuk direct, aku cuma cerita pasal orang lain supaya dia ambil IKTIBAR dari cerita aku. Secara tak sengaja, dia pandang aku terlalu puji orang lain dan membezakan kekurangan dia dan orang lain. Dia pula asyik merendah diri, kekurangan diri. Silap cara aku lah tegur dia.
Kini
Kami dah gaduh baik, gaduh baik.. Gaduh tu sebab teguran aku tu lah. Kemudian masing-masing berdiam diri. Amik masa dan buat hal masing-masing. Dah berbulan senyap, dia contact aku. Kami berbaiklah, lupa hal lama. Biasalah laki kan, kalo gaduh macam mana pun, bila berbaik, takda nak ungkit-ungkit dah.
Kalau dulu kitorang kerap lepak sama, kini tak dah. Lepas tu aku nampak gambar-gambar FB dia lepak dengan kawan-kawan opis dia kat Morib ke mana entah. Enjoy hapie-hapie kat pantai, main game. Aku tumpang gembiralah sebab sebelum ni dia macam susah nak enjoy sebab selalu keluar dengan aku. Tak pergi mana, tak enjoy macam tu.
Tengahari
Aku LIKE picture dia bebanyak.. Tanda aku suka tengok dia enjoy macam tu. Dalam hati aku, bagus lah, untung dia ada ramai kawan. Dia patut bersyukur. Dalam hati lah cakap.
Malam
Aku bukak FB, aku tengok status dia update pada petang, lepas aku duk like-like picture dia.
Walaupun dia tak tuju kat aku tapi key point dia
...its general statusKau rasa? Sape yang terkena? Dah nama pon general status, sah-sah semua orang terkena/terasa. Tapi katanya dia tak tuju kat aku.
Kalau dia tuju kat seseorang, dia tak sepatutnya cakap GENERAL.. Dia patut guna perkataan/ayat yang menjurus maksud SPECIFIC PERSON. Contohnya:
- Status untuk perempuan suka pakai tudung merah
- Budak kampung aku, mohon terasa
- Dituju khas kat budak ex5
- #BudakShahAlam
Dah elok baik-baik, nak ungkit benda lama plak pe hal? Tu lah.. Berkawan nak beribu, nak jaga hati ramai kawan ingat mudah? Kata-kata tu penting, jangan asyik nak tembak orang. Last-last, cakap tuju kat orang lain, orang lain yang terasa.
Subscribe to:
Posts (Atom)














